"Hvem er jeg?"
Jeg fikk i oppgave å lage to kunstneriske uttrykk ved bruk av fotografi.
Foto – retningen var portrett og oppgaven bestod av to deler. Jeg skulle ta et
portrett av ansikt og et portrett i helfigur hvor begge kunsttrykkene skulle
ta inspirasjon fra setningen «Hvem er jeg?». Gjennom kunsttrykkene ville jeg
vise personligheten til min modell i oppgaven, Sunniva Øen. Kamerat jeg
benyttet var Nikon D90.
Del 1: Portrett Ansikt
I idefasen min hentet jeg inspirasjon fra fotografene Richard Avedon og
Annie Leibovitz. Ut i fra denne inspirasjonskilden lagde jeg et tankekart. I tankekartet
mitt skrev jeg også ned stikkord som kjennetegnet Sunniva.
Jeg valgte å bli inspirert av bildene til Richard Avedon hovedsakelig på
grunn av hans bruk av lys og skygge. Avedon får frem sterke følelsesuttrykk ved
måten lyset treffer ansiktene på, noe jeg ble inspirert av. Bilde til Annie Leibovitz har et mer avslappet uttrykk, og her
fikk mye inspirasjon fra modellens positur.
Bilde mitt er tatt i manuell – modus noe som gav meg mulighet til å
stille på blant annet kameraets lukkertid, blenderåpning og ISO. Bildet
mitt er tatt innendørs i et mørkt rom med bare en lyskilde, og derfor hadde
jeg en lang lukkertid for å slippe inn mest mulig lys. På grunn av
den lange lukkertiden benyttet jeg kamerastativ for et skarpere bilde. Jeg hadde en mellomstor blenderåpning for å slippe inn enda mer lys, og dermed få et lysere bilde. Jeg brukte en svært lav ISO for å unngå «bildestøy»,
spesielt med tanke på at det skulle blåses opp i A3 – format.
På grunn av den lave ISO – verdien ble bildet mitt veldig mørkt og fikk også et rødlig lys. Derfor valgte jeg å redigere bildet i Photoshop. For å få vekk
rød-tonene i bilde brukte jeg «fargebalanse» og tok inn fargene cyan, grønn og
blå. Tilslutt beskjærte jeg bilde for å bli kvitt unødvendig bakgrunn og komme
nærmere ansiktet.
Bildet utrykker sterke følelser som gjenspeiler modellen min. Sunniva
er en veldig tankefull og avslappende person, noe som kommer tydelig frem i
bildet. Dette kan man se på det avslappede ansiktsuttrykket hennes, og de
tankefulle øynene. Det er et veldig følelsesladd bilde, noe som også er med på
å beskrive Sunnivas personlighet. Hun bærer ofte på mange følelser inni seg,
men det er sjelden dette kommer til uttrykk på utsiden. For å få frem dette har jeg lagt mye fokus på lys og skygge virkningen i bildet. Lyset treffer ansiktet
hennes og blir dermed lyst opp noe som gir bildet nærhet og identitet. Skyggene
som faller over henne er brukt som et virkemiddel på at hun skjuler noe, som i
dette tilfelle er hennes tanker og følelser. Det er også derfor ansiktet hennes er tatt i profil.
Bilde ble tatt andre dagen i studio ved bruk av svart bakgrunn,
og fotolys som eneste lyskilde. I løpet av denne prosessen lærte jeg hvor mange
muligheter man har innenfor kamera når man bruker manuell modus, og hvor stor
forskjell de forskjellige innstillingene kan gjøre. Jeg lærte også at selv om
bildet har et dårlig lys kan man endre dette på Photoshop, og få det slik man vil ha det.
Del 2: Helfigur
I idefasen min hentet jeg inspirasjon fra fotografen Richard Avedon, og
lagde et tankekart ut i fra hans bilder. I tankekartet mitt skrev jeg ned
stikkord som kjennetegnet Sunniva, slik som i del 1. Jeg valgte å bli inspirert av Richard Avedon sine bilder på grunn av uttrykket i bildene. Modellen uttrykker en selvsikkerhet og sterkhet som jeg likte
veldig godt, og ble inspirert av i mitt bilde.
Bildet mitt er tatt i portrett – modus så jeg kunne derfor ikke stille lukketid,
blenderåpning eller ISO mye selv. Dette var bevisst med tanke på at dette var
første gang i studio, og jeg aldri hadde brukt speilreflekskamera før. Tallene
som er angitt er veldig like tallene jeg brukte til å ta ansiktsportrettet,
grunnet at lysforholdene nesten var de samme. Likevel er lukkertiden i helfigur
bilde mitt lengre, noe som kommer av bildet trengte å slippe inn mer lys, og
derfor er også blenderåpningen større. ISO – verdien er den samme for igjen å "bildestøy".
I Photoshop la jeg på et svart – hvitt filter for å gi bilde et «tøffere»
uttrykk, i tillegg til at jeg forsterket kontrastene. Ettersom bildet mitt i
utgangspunktet var kuttet over skoene til Sunniva valgte jeg å beskjære bilde
ved knærne hennes for å gi det mer helhet.
Bilde utrykker følelser som selvsikkerhet og sterkhet, noe som
representerer Sunniva godt. Ut i fra blikk og positur kan man se at hun er en
bestemt jente med mye selvtillit. Svart – hvitt filteret er med på å forsterke
dette uttrykket, og bilde kan derfor oppleves som veldig «strengt». Lyset som treffer halve ansiktet hennes legger den andre halvdelen i skygge, noe som skaper en sterk kontrast og kan assosieres med hennes personlighet. Dette er med
på å skape mystikk i bilde.
Helfigur bilde er tatt første dagen i studio ved bruk av hvit bakgrunn, og
fotolys som eneste lyskilde. I løpet av denne prosessen lærte jeg å bruke portrett
– modus, og hvordan lys virker inn på et bilde.
Både portrett - ansikt og helfigur bilde er tatt med stor JPG – format fordi kamerat ikke hadde
mulighet til å ta bilde i RAW – fil, dette kan bidra til å gjøre bilde mer
kornete.
Best og dårligst bilde
Her kan dere se resultatet av mitt dårligste og mitt beste fotografi i løpet av denne prosessen. En stor forskjell på bildene kan man se på deres lukkertid. På mitt dårligste bilde er lukkertiden svært lav noe som tilsier at lysforholdene er utrolig bra og bilde kan være tatt utendørs eller i skarp lys, noe det ikke var. Derfor har ikke sensorene i kamerat slippet inn nok lys og bilde har dermed blitt utrolig mørkt. I motsetning til det beste bildet mitt som har en forholdsvis lang lukketid. Her har sensorene i kamerat sluppet inn mye lys og fanget lyskilden bedre.
Samtidig kan man se at blenderåpningen i mitt dårligste bilde er mindre enn blenderåpningen i mitt beste bilde. Det betyr også at kameraet har sluppet inn mindre lys når jeg tok det dårlige bilde. Blenderåpningens andre spesialitet er bildets dybdeskarphet. Ettersom det dårlige bilde har høyere tall betyr det at et større område er i skarp fokus, enn det andre bilde. Det beste bilde har fokuspunkt i ansiktet, håret og deler av blusen, mens bakgrunnen er mer uskarp.
ISO - verdien i de forskjellige bildene har stort sprang der det dårligste bilde har høy ISO, mens det beste bildet har svært lav ISO. ISO - tallet angir lysefølsomheten i bilde og skal alltid være lavest mulig for å unngå "bildestøy". Det dårligste bildet har derfor tydeligere piksler, og er mer kornete enn det beste bilde, noe som også kan ha være grunnen til at bilde er veldig mørkt.
Samtidig kan man se at blenderåpningen i mitt dårligste bilde er mindre enn blenderåpningen i mitt beste bilde. Det betyr også at kameraet har sluppet inn mindre lys når jeg tok det dårlige bilde. Blenderåpningens andre spesialitet er bildets dybdeskarphet. Ettersom det dårlige bilde har høyere tall betyr det at et større område er i skarp fokus, enn det andre bilde. Det beste bilde har fokuspunkt i ansiktet, håret og deler av blusen, mens bakgrunnen er mer uskarp.
ISO - verdien i de forskjellige bildene har stort sprang der det dårligste bilde har høy ISO, mens det beste bildet har svært lav ISO. ISO - tallet angir lysefølsomheten i bilde og skal alltid være lavest mulig for å unngå "bildestøy". Det dårligste bildet har derfor tydeligere piksler, og er mer kornete enn det beste bilde, noe som også kan ha være grunnen til at bilde er veldig mørkt.
Refleksjon
I løpet av denne
prosessen har jeg lært meg å håndtere et speilreflekskamera, og hvordan man jobber
i studio. Jeg har fått prøvd ut kameraets forskjellige moduser og innstillinger,
og lært meg hvordan kamerat fungerer. Det å benytte lukketid, blenderåpning, ISO og hvitbalanse i
praksis har gitt meg en bedre forståelse av hvordan de fungerer og hvilke forskjeller
det kan gjøre med et bilde. Jeg har også lært hvordan visuell kunst kan
kommunisere tanker og verdier, og hvordan man uttrykker følelser i bilde. Dette viser jeg ved å fremstille to kunstuttrykk som tydelig får frem Sunnivas personlighet.
Kommentarer
Legg inn en kommentar